Strona: Główne wnioski z badań / Politechnika Rzeszowska

Główne wnioski z badań

red. Dominika Siwiec

fig_article.png

Na podstawie przeprowadzonych badań możliwe było porównanie aktualnego podejścia MŚP z branży elektromaszynowej krajów V4 z podejściem ich klientów lub potencjalnych klientów w zakresie prośrodowiskowego zarządzania jakością produktów. Główne wnioski z przeprowadzonych badań są następujące:

  1. MŚP z krajów V4 modyfikują produkty zgodnie z oczekiwaniami klientów oraz dążą do ciągłego podnoszenia jakości produktów twierdząc, że produkt wysokiej jakości to produkt spełniający aktualne wymagania klientów.
  2. MŚP z krajów V4 prowadzą działania na rzecz projakościowego i prośrodowiskowego doskonalenia produktów częściej niż raz w roku, przy czym zdecydowana większość przyznała, że działania te często łączą się, choć nie we wszystkich przedsiębiorstwach i niekoniecznie na wysokim poziomie zaawansowania.  
  3. MŚP z krajów V4 są świadomi i posiadają aktualną wiedzę na temat wpływu swojej firmy na środowisko naturalne, jednak zdecydowanie bardziej są nastawieni na osiąganie jakości produktów satysfakcjonującej klientów, niż na ograniczanie negatywnego wpływu środowiskowego swojej działalności.
  4. MŚP z krajów V4 najczęściej podejmują działania proekologiczne, tj.: recykling i minimalizacja odpadów w procesach produkcyjnych, czy szkolenia, edukacja i podnoszenie świadomości; gdzie działania te podejmowane są głównie ze względu na: obowiązujące prawo (kary), troskę o dobro przyszłych pokoleń oraz ze względu na świadomość zanieczyszczeń i stan środowiska.
  5. MŚP z krajów V4 w podobnym stopniu wdrażają działania proekologiczne w ramach zrównoważonego rozwoju, potwierdzając, że brak chęci inwestowania w zrównoważony rozwój wynika z braku środków finansowych oraz z przekonania, że jest to inwestycja nieopłacalna.
  6. MŚP z krajów V4 wykorzystują w niewielkim stopniu oprogramowania komputerowe do wspomagania podejmowania decyzji jakościowych i/lub środowiskowych.
  7. MŚP z krajów V4 twierdzą, że najtrudniejszą częścią w procesie doskonalenia produktów i/lub zmniejszania ich negatywnego wpływu na środowisko jest dobór kryteriów ilościowych i określenie wymaganych przez klientów zmian w produktach.
  8. MŚP z krajów V4 w większości aspektów nie myślą podobnie jak klienci w proekologicznych obszarach poprawy jakości produktów, przy czym oczekiwania klientów w średnim stopniu wpływają na podejmowane przez te przedsiębiorstwa działania na rzecz prośrodowiskowego doskonalenia produktów.
  9. MŚP z krajów V4 przywiązują znacznie większą wagę niż klienci do proekologicznego podnoszenia jakości produktów.
  10. Stan wdrożenia systemu zarządzania środowiskowego (ISO 14001, EMAS) ma istotny wpływ na dbałość o kwestie środowiskowe w MŚP z krajów V4, jak i wpływa na udział MŚP w działaniach jakościowych i środowiskowych podczas doskonalenia produktów.
  11. Stan wdrożenia systemu zarządzania jakością (ISO 9001) nie wpływa na działania mające na celu minimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko w MŚP z krajów V4.
  12. Do najważniejszych obszarów działalności MŚP z krajów V4, w których istotne są kwestie środowiskowe, należą: wdrażanie gospodarki odpadami, badania, projektowanie i prowadzenie prac rozwojowych (B+R) oraz produkcja.
  13. Najczęściej stosowanym miernikiem aktywności ekologicznej MŚP z krajów V4 jest ilość odpadów wytwarzanych na jednostkę gotowego produktu, kolejno odsetek odpadów poddanych recyklingowi, efektywność wykorzystania materiałów i energii, wady środowiskowe (np. ustalone limity zanieczyszczeń, nieplanowane uwolnienia) i liczba incydentów.
  14. Klienci z krajów V4 twierdzą, że producenci powinni przede wszystkim: i) umożliwiać recykling, utylizację itp., aby zwiększyć udział towaru w rynku produktów wysokiej jakości i przyjaznych dla środowiska, oraz ii) poprawić dostępności informacji w zakresie jakości i przyjazność dla środowiska oferowanych produktów.
  15. Najważniejszymi czynnikami determinującymi wybór produktów proekologicznych przez klientów z MŚP krajów V4 są: oczekiwane ceny produktu, wcześniejsze osobiste doświadczenia z produktem, żywotność produktu (trwałość) oraz indywidualne potrzeby klienta.
  16. Najmniej istotnymi czynnikami determinującymi wybór produktów proekologicznych przez klientów z MŚP krajów V4 są: okres, w którym produkt był włączony na rynek, opakowania produktów i oznakowania ekologiczne.
  17. Czynnikami, którymi kierują się klienci (głównie z pokolenia Z) przy wyborze rozwiązań proekologicznych produktów w MŚP z krajów V4 są: wpływy środowiskowego, determinanty związane z wiedzą i doświadczeniem oraz te oparte na marce i wizerunkach firmy.
  18. Młodzi klienci cenią produkty, które są pozyskiwane w sposób zrównoważony i są produkowane przy ograniczonym negatywnym wpływie na środowisko.
  19. Klienci bardziej świadomi potrzeby ochrony środowiska, częściej wybierają produkty przyjazne środowisku naturalnemu.
  20. Decyzje poszczególnych klientów dotyczące wyboru produktów przyjaznych środowisku kształtują się w dużej mierze ze względu na ich płeć, kontekst geograficzny ich zamieszkania i poziom ich wykształcenia.

Wyniki z badań mogą być pożądane nie tylko przez MŚP z krajów V4, ale także przez przedsiębiorstwa na całym świecie w celu ustalenia obecnego podejścia do projektowania i wytwarzania produktów przyjaznych środowisku.

fig_article.png

Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Akceptuję