Strona: Zasady projektowania produktów w ujęciu ich zrównoważonego rozwoju / Politechnika Rzeszowska

Zasady projektowania produktów w ujęciu ich zrównoważonego rozwoju

red. Dominika Siwiec

fig_article.png

Rezultaty projektu (IVF 22230264) przyczyniły się do ustalenia nowych zasad (założeń) projektowania produktów lub modyfikacji istniejących. Zasady te odpowiadają aktualnemu podejściu MŚP z branży elektromaszynowej krajów V4 z podejściem ich klientów lub potencjalnych klientów w zakresie prośrodowiskowego zarządzania jakością produktów:

  1. Modyfikując produkty zgodnie z oczekiwaniami klientów należy dążyć do spełnienia aktualnych wymagań klientów, w tym wymagań prośrodowiskowych.
  2. W zakresie doskonalenia produktów należy zmieniać podejście firm z jakościowego na jakościowo-środowiskowe.
  3. Wskazanym jest podejmować następujące działania proekologiczne: recykling i minimalizacja odpadów w procesach produkcyjnych, szkolenia, edukacja i podnoszenie świadomości.
  4. Należy zmieniać podejście firm do zrównoważonego rozwoju wykazując, że umiejętnie zainwestowane w te działania zasoby będą efektywną inwestycją.
  5. Do wspomagania podejmowania decyzji jakościowych i/lub środowiskowych wskazanym jest stosować aktualne oprogramowanie komputerowe.
  6. Doskonaląc produkty w ujęciu prośrodowiskowym w większym stopniu należy uwzględniać głos klienta, który nawołuje do: i) umożliwienia recyklingu, utylizacji, itp.; ii) poprawy dostępności informacji w zakresie jakości i przyjazność dla środowiska oferowanych produktów, iii) uwzględniania wcześniejszych doświadczeń klientów z produktem, iv) dbania o proekologiczny wizerunek firmy.
  7. Niezbędnym jest uwzględnianie faktu, że młodzi klienci cenią produkty, które są pozyskiwane w sposób zrównoważony.
  8. Należy dążyć do wdrażania systemu zarządzania środowiskowego (ISO 14001, EMAS).

Zasady te są spójne z zasadami zrównoważonego rozwoju i jednocześnie mają na względzie aktualne podejście MŚP oraz klientów z krajów V4 do proekologicznego zarządzania jakością produktów. Jednak, mogą być także istotne dla innych przedsiębiorstw, w tym innych branż dążących do projakościowego i prośrodowiskowego doskonalenia oferowanych produktów.

fig_article.png

Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Akceptuję